מתלבטים מה ללמוד?

מה יהיה עתידך המקצועי?

הלימודים עומדים לעלות לך הרבה כסף?
(לימודי ניהול, לימודי הנח”ש, לימודי אומנות, לימודי מכירות, לימודי אימון)
על מה כדאי להמר?

מה הכי מתאים לי? במה אוכל להצליח?

השורות הבאות אולי ישפכו מעט אור על עתידך המקצועי ולאן מועדות פני העולם בעקבות מהפכת המידע.

 

 

הארי ס. טרומן - נשיאה ה-33 של ארה"ב

בסוף מלחמת העולם השניה קיבל הנשיא הארי ס. טרומן החלטה שמשפיעה ישירות עליך ועל החלטותיך – מה ללמוד ומה יהיה עתידך המקצועי? הממשל האמריקאי ניצב בפני הבעיה – מה יהיה עם כל החיילים שיחזרו ממלחמת העולם השניה. עקב כך, קיבל הנשיא טרומן החלטה לאפשר לכל חייל שרוצה השכלה גבוהה ללמוד על חשבון המדינה. בכך חולל מהפכה שמשפיעה על העתיד שלך ושל כל מי שמתלבט מה ללמוד, באיזה מקצוע לבחור ומהם הסיכויים  להתפרנס בכבוד ולהנות מעיסוקך העתידי.

כיום, כתוצאה מאותה החלטה, לימודים מהווים את כרטיס הכניסה העיקרי לעולם העסקי/תעסוקתי.  בפניך ניצבות בגדול שלוש אלטרנטיבות:
א. לימודים לתואר אקדמי – שיאפשרו לך לפנות לכל המישרות אשר תנאי הסף שלהן הנו תואר ראשון, וכבר רואים בברור את הדרישה ההולכת וגוברת גם לתואר שני ואפילו שלישי.
ב. לימודים מקצועיים (לימודי הנהח”ש, לימודי חשבי שכר, לימודי שיווק ופרסום, לימודי ניהול, לימודי אימון עסקי, לימודי מכירות, לימודי מכונאות או חשמל וכד’) – לימודים אשר בסופם תוענק לך תעודה ממוסד רשמי זה או אחר המאשרת כי סיימת את לימודיך.
ג. לימודים המשלבים תואר עם תעודת מיקצוע (עריכת דין, ראיית חשבון, רפואה, עבודה סוציאלית, הוראה וכד’)

אז היכן הבעיה?


למעשה ניצבות בפניך שתי בעיות:
1. מה ללמוד? מה ישקף את התכונות החזקות שלך ויאפשר לך לעסוק בזה לאורך זמן ולהתפרנס בכבוד.

2. בחרת מה ללמוד. מי מבטיח לך שתמצא עבודה?

כתוצאה מהחלטתו של טרומן, הפכו האוניברסיטאות נגישות לכולם. כיום, כמעט לכולם יש תואר כזה או אחר או תעודת מקצוע. מה שבעבר שימש ככרטיס הכניסה הבלעדי למציאת מקצוע אטרקטיבי המאפשר הכנסה גבוהה, אתגר והערכה,   נגיש כיום לכל מי שרוצה.

 

לימודיך אינם עוד הגורם המשמעותי שיקבע את הצלחתך. כמוך יש מאות ואלפים שסיימו את לימודיהם ויתחרו איתך על כל מישרה פנויה.

פסיכולוגים, עתידנים ואנשי חינוך הגיעו מזמן למסקנה שמה שיקבע את עתידנו המיקצועי במאה ה- 21 אינו הידע שלנו, כי אם המיומנויות שלנו. פרופסור אשר עידן טוען במאמרו “מיומנויות יסוד במאה 21” כי כל תפיסת הלימודים שלנו, החל מלימודי החובה וכלה בלימודי הרשות וההשכלה הגבוהה אינם רלבנטיים יותר:

“כדי להכין את העובד האזרח והסטודנט של המאה ה21, יש צורך בגישות חדשות בעולם ההדרכה הארגונית ובמערכת החינוך האוניברסיטאית והבית ספרית. הכלכלה התעשייתית והלמידה מבוססת הדפוס, מוחלפות כיום בכלכלה אינטרנטית ובלמידה מבוססת אינטרנט. אך מערכת המבחנים (מערכת ההערכה) והסלקציה, בעבודה בבתי הספר ובאוניברסיטאות עדיין מבוססת על עקרונות מיושנים מהמאה ה”19.

גם אם סיימת את לימודיך בהצלחה, וקיבלת תעודה מקצועית, עדיין תאלץ לחפש עבודה ולהתמודד עם מתחרים נוספים אשר כמוך סיימו את לימודיהם. מה יבטיח לך, בסופו של דבר, את הסיכוי להצליח?
לא השכלתך ולא התעודה שלך.

מה שיקבע את הצלחתך במאה ה – 21 יהיו אך ורק המיומנויות שלך!

בעקבות האינטרנט ומהפכת המידע העולם הפך לשטוח. הידע נגיש וזמין לכולם. התחרות על משרות מבוססות ידע רק תלך ותחריף ולא רק מהשוק המקומי. ‘העולם השטוח’ מייצר מתחרים לא צפויים כמו העובדים מהודו וסין שיעשו את אותו הדבר בהרבה פחות כסף.

יותר מכך, בעולם השטוח בו הודו וסין מייצרות פי 10 מהנדסים ומתכנתים מארה”ב ופי 1000 מישראל, אין יותר לארה”ב ולישראל יתרון תחרותי במיומנויות ותכנים של הנדסה ותכנות, אלא בתחומי העיצוב, הפסיכולוגיה של חווית המשתמש, והדת של הפטישים והטוטמים מסוג האייפון וכו’.

מקצועות ההנדסה והתכנות עדיין מוכוונים על ידי שיטת פס הייצור. גבולות השיטה בעבודת ידע מופיעים במקרים הבאים:

משא ומתן

כתיבת מאמר

פיתוח מוצר

פתרון בעיה של לקוח

בכל ארבעת המקרים צריך לעבור מטיפול בידע סמוי לטיפול באינטרקציה ובקולבורציה סמויה. זו מצריכה אלתור כמו של ג’ז ולא קיבעון כמו של קונצרט” (אשר עידן – מיומנויות יסוד במאה 21)

ברוב המוסדות שמעניקים תעודות וידע לא מלמדים מיומנויות בסיסיות שיאפשרו לך להצליח .

אנחנו, בפשוט למכור!, מבינים את האתגרים והמשימות העומדים בפניך כיום. בנינו עבורך קורס קצר שיקנה לך את אותן המיומנויות הנחוצות לך להצליח, לא משנה מה למדת או איזו תעודה מקצועית יש לך.

מיומנויות החשובות להצלחתך הן:

  • ניהול משא ומתן
  • יכולת התבטאות בכתב ובעל פה
  • יצירתיות
  • יכולת פיתרון בעיות
  • יכולת התמודדות במצבי לחץ ואי ודאות
  • דמוי עצמי גבוה
  • ביטחון עצמי
  • אחריות אישית להצלחתך